تبلیغات
غباردل - سخنان آقای خاتمی درباره نقش فرهنگیان درانتخابات
منوی كاربری

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    به مدیر وبلاگ ایمیل بزنید !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید ! Blogroll Me!

پیغام مدیر : به شما كاربر محترم ،خوش آمدمی گویم. امیدوارم وبلاگ بتواندمفیدباشد.

نظرسنجی
صفحات وبلاگ

اخبارخبرچین
لینك به ما / لوگوی دوستان
لینك به ما


لوگوی دوستان

آمار وبلاگ
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :

كل مطالب :

كل نظرات :

ایجاد صفحه : - ثانیه

پشتییانی
دوشنبه 28 آبان 1386
سخنان آقای خاتمی درباره نقش فرهنگیان درانتخابات
آقای خاتمی درسخنان خود درجمع کمیسیون فرهنگیان ستاد مرکزی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان ضمن تاکید برنقش معلمان درتوسعه وبهره وری درکشور به استفاده ازمعلمان خوش فکر درانتخابات مجلس هشتم تاکید کردند.وی دراین جمع ازنقش بهره وری درتوسعه کشور سخن گفت وبا اشاره به سهم بهره وری درتوسعه وبرنامه چهارم به اهمیت آموزش وپرورش ونقش آن بهره وری تاکید کرد .درذیل سخنان آقای خاتمی دراین جمع که برگرفته از سایت آفتاب هست آورده شده است .
آفتاب - رییس جمهور سابق كشورمان گفت: بخشهای آموزش و پرورش اصیل‌تر، موثرتر ونجیب تر از بخشهای دیگر جامعه ما هستند به تبع آن اشتباهاتشان هم كمتر است؛ متاسفانه گاهی برخوردهایی می شود كه متناسب با وضع این قشر نیست و باید ازبابت اجحافی كه به معلمان می شود اظهار تاسف كرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد باران ، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی كه درجمع كمیسیون فرهنگیان ستاد مركزی ائتلاف اصلاح طلبان سخن می‌گفت با اشاره به اینكه مسائل آموزش و پرورش از مشكلی سابقه دار رنج می‌برد اظهار داشت: این مشكل هم به لحاظ ساختار و وضعیت آموزشی و پرورش دركشور ماست و هم به خاطر برخی سلیقه‌ها و گرایشهایی كه درجامعه ما وجود دارد.

رئیس بنیاد باران در ادامه با اشاره به مشكلات بر سر راه بودجه فرهنگی در كشور گفت:‌ مشكل بزرگی كه همواره مطرح ولی راه حلی برای آن ارائه نمی‌شود نسبتی است كه میان بودجه جاری و عمرانی وجود دارد همیشه بودجه عمرانی دركشور ما خیلی كمتراز بودجه جاری بوده است واین عدم تعادل با توجه به اینكه به هر حال جامعه به لحاظ تولید و مالیات مشكل دارد همیشه یك نوع سخت گیری نسبت به بودجه جاری را به وجود آورده است و در این مسیر متاسفانه اولین قربانی آموزش وپرورش است چون بزرگترین بخش بودجه جاری متعلق به این بخش است هم به لحاظ امكاناتی كه بایستی به دانش آموزان داده شود و هم تعداد زیادی حقوق بگیر در این سیستم وجود دارند به همین دلیل این مشكل همواره وجود داشته است.

سید محمد خاتمی با اشاره به نحوه هزینه از حساب ذخیره ارزی در دوران اصلاحات گفت: وقتی حساب ذخیره ارزی به وجود آمد همه دوستان می‌دانند كه من چقدر روی خرج كردن از این حساب حساسیت داشتم و مراقب بودم كه حساب ذخیره از مسیر خود خارج نشود به خصوص در عرصه‌های جاری هزینه نشود و معتقد بودیم كه باید از سهم صندوق بخش خصوصی تقویت شود تا بتواند پشتوانه تولید كشور باشد چرا كه با تقویت این بخش بسیاری از مشكلات ما قابل حل خواهد بود ولی وقتی مواردی مطرح شد كه معوقه‌های فرهنگیان از این صندوق پرداخت شود با آن موافقت شد و این یكی از كارهای بزرگی بود كه در آن زمان قابل انجام بود.

رئیس موسسه گفت و گوی تمدنها و فرهنگها با بیان اینكه رشد اقتصادی در برنامه چهارم توسعه بیش از 8 درصد پیش بینی شده است ادامه داد: در این برنامه حدود 5/2 تا 5/3 درصد سهم بهره‌وری در نظر گرفته شده است كه متاسفانه با لطماتی كه این برنامه در اجرا با آن مواجه شده است الان وضع بهره وری چندان مطلوب نیست؛ اگر واقعاً بهره‌وری مهم است باید به نقش آموزش وپرورش در این زمینه توجه شود ؛باید روی جاهایی سرمایه گذاری كنیم كه منجر به بهره‌وری شود.مطمئنا اگر آموزش و پرورش گویاداشته باشیم،نیروی انسانی به گونه ای تربیت خواهد شد كه توان آگاهی و مهارت بیشتر خواهد داشت كه همین امر مهمترین عامل رشد بهره وری است؛بدینسان دیگر نباید بودجه آموزش و پرورش را صرفا جاری بحساب آورد،علاوه بر این اهمیت فرهنگ ایجاب می كند كه به آموزش و پرورش و آموزش عالی و فرهنگ عمومی توجه بیشتر شود.

خاتمی در ادامه با تاكید بر نقش نهادهای مدنی تصریح كرد: اینكه به آموزش وپرورش اجازه دهیم بچه‌ها را مدنی ،مسوول و مطالبه كننده حقوق خود و مشاركت جو تربیت كند می‌توانیم جلوی ولنگاری‌هایی را كه در جامعه به صورت طبیعی وجود دارد غیر مستقیم بگیریم .پیمایش ها و تحقیقات نشان می دهد كه در سالهای اولیه دولت اصلاحات فساد و لا ابالیگری درجامعه ما كاهش پیدا كرده بود؛ما خیلی اهل شعار نبودیم و حتی معتقدیم كه شعارها اگر بدون توجه به عمق قضایا باشد می تواند اثر عكس بگذارد و با برخوردهای خشن هم كار درست نمی شود.

وی تاكید كرد: وقتی بچه‌ها درجامعه احساس حضور كنند همچنان كه در دوران جنگ با شور و اشتیاق در جبهه ها حاضر می‌شدند و با تلاش و جانبازی خود می‌خواستند كشور را حفظ و دشمنی را دفع كنند امروز نیز اگر بخواهیم با فساد مقابله كنیم باید این امید و باور را به جوانان بدهیم و آن ها را مسوول و كار آمد ترتیب كنیم .

سید محمد خاتمی با تاكید بر ضرورت وجود برنامه در میان اصلاح طلبان در این خصوص تصریح كرد: اصلاح طلبان باید در همه زمینه‌هایی كه مربوط به زندگی مردم است برنامه داشته باشند ولی نباید از یاد برد كه برخی شعارهای اصولی و اساسی كه شاید مستقیماً با زندگی روزمره مردم مماسی نشود نیز ضروری است و نمی‌توان آنها را از یاد برد مثلاً مساله جمهوریت نظام، رای مردم، حضور مردم، تشكل های مردمی مهم است ولی در كنار آن رسیدن به معیشت مردم نیز حائز اهمیت است.

وی در ادامه با تاكید بر لزوم جمع بندی دستاوردها دراین زمینه گفت: باید برای رعایت حقوق بخشهای مختلف به بخش مهم، تاثیرگذار و حیاتی جامعه كه آموزش و پرورش و معلمان ما هستند توجه ویژه‌ای شود.

رئیس جمهور سابق كشورمان در ادامه با اشاره به مساله تشكل‌ها در دوران اصلاحات به عنوان یكی از محوری‌ترین مسائل تصریح كرد:‌پرداختن به تشكل‌ها به معنی باور داشتن مردم است؛ یك دید در جامعه ما وجود دارد كه ممكن است حسن نیت هم داشته باشد ولی اعتقادی به مردم ندارد وحتی ممكن است معتقد باشد آنجا كه اكثریت مردم هستند فساد و بطلان هم بیشتر است و معتقد است كه حكومت ربطی به مردم ندارد .

وی در ادامه گفت: البته حكومت خوب است كه به كسانی كه به آنها حكومت می‌كند خیر هم برساند و اگر عدالتی هم برپا می شود از روی تفضل است نه مسوولیت و دركنار آن نگاه دیگر این است كه در یك نظام مردمی حكومت نه ارباب بلكه خدمتگزار مردم است و هیچ پایگاهی جز مردم ندارد و بهترین مردمان هم حق ندارند بدون رضایت مردم حكومت خود را بر آنان تحمیل كنند.

سید محمد خاتمی تاكید كرد: ‌اگر معتقد به حق مردم هستیم هیچ راهی جز میدان دادن به تشكل‌ها و جریانهایی از جمله جریان های صنفی وجود ندارد چرا كه جریانها صنفی در دنیای امروز بیشتر می‌تواند منافع خود را تشخیص دهد بیشتر می‌تواند افكار و سلیقه‌ها پراكنده را متمركز كند ما نمی‌گوییم اصنافی تشكیل شود كه در فكر براندازی نظام هستند و اگر بناست یك بخش صنفی اطمینان بخش تر از سایر بخش‌ها باشد آن تشكل‌ صنفی معلمان است ؛چرا كه معلمین ما متدین‌ترین، مسوول‌ترین و دلسوزترین بخش‌های جامعه هستند.

رئیس بنیاد باران در ادامه با اشاره به اینكه بخش عمده‌ای از گردانندگان انقلاب از صدر تا ذیل ، معلمان بوده‌اند تصریح كرد: در نهادها و مسوولیت‌های مختلف در نظام از شایستگی ، توان و صداقت معلمان استفاده شده است و در زمان رژیم طاغوت نیز بسیاری از كسانی كه در رشته‌های مختلف تحصیل كرده بودند چون نمی‌خواستند آلوده شوند در آموزش و پرورش وارد می‌شدند و محرومیت‌های آن را تحمل می‌كردند چون اشخاص سالم و متدینی بودند.

وی با انتقاد از مجموعه تفكری كه سلیقه خود را عین اسلام و حق می داند اظهار داشت: ‌مگر می‌شود یك مجموعه با سلیقه خاص همه مخالفان فكری و سلیقه ای خود را به ضدیت با انقلاب و سكولاریسم و بی دینی متهم كند؟ اتفاقاً این تفكر است كه سكولاریسم را در جامعه تقویت می‌كند و این تنگ نظری‌ها است كه نیروهای متدین و مسوول را كنار می‌زند واگر كسانی این سلیقه را به نام حكومت تحمیل كنند؛ جوان و جامعه می گوید این چه حكومت دینی است كه محرومیت را برای من می‌آورد و حتی مرا تحقیر می‌كند واین خود بزرگترین عامل برای سوق دادن جامعه به سمت سكولاریسم است.

سید محمد خاتمی تصریح كرد: اگر نقش نیروهای برانداز خارج از نظام و ضد دین را در دور كردن جامعه ازحكومت دینی و معیارهای دینی با تنگ نظری‌ها و قشری نگری‌ها و خشونت طلبی‌ها و تحجر هایی كه به نام دین می شود مقایسه كنیم معتقدم كه نقش دومی بیشتر است.

وی در ادامه با تاكید بر اینكه باید معلمان متعهد مسوول متدین و علاقمند به دین كشور و نظام باشند كه اینگونه هم هستند گفت:‌ معتقدم كه معدل سلامت و صلاحیت معلمان در این زمینه بالاتر از بخشهای دیگر جامعه است.

خاتمی با تایید این مساله كه آموزش و پرورش مشكلات بزرگی دارد تاكید كرد:‌ممكن است بر اثر این مشكلات معلمان ما مستاصل شده باشند و اقدامی هم كرده باشند ولی نباید در پاكی و حسن نیت و حقانیت معلمان و مربیان تردید كنیم.

وی افزود: كسانی كه با وجود تشكل‌ها درجامعه مخالف هستند سعی می كنند با تشكل‌هایی برخورد كنند كه اثر آنها درجامعه بیشتر است و از آنها بیشتر احساس خطر می‌كنند و اینگونه است كه بامختصر تحركی از سوی آنها سخت ترین برخوردها با آنان می شود یعنی هرجا اثر بخشی بیشتر باشد شدت عمل در برخورد هم بیشتر است و مطمئنا معلمان و مربیان ما اثر بخش ترین قسمت جامعه هستند و بیشتر هم مورد جفا قرار می گیرند.

سید محمد خاتمی تصریح كرد: بخشهای آموزش و پرورش اصیل‌تر، موثرتر ونجیب تر از بخشهای دیگر جامعه ما هستند به تبع آن اشتباهاتشان هم كمتر است ؛متاسفانه گاهی برخوردهایی می شود كه متناسب با وضع این قشر نیست و باید ازبابت اجحافی كه به معلمان می شود اظهار تاسف كرد.

رئیس موسسه گفت وگوی تمدنها با بیان اینكه صحبت در خصوص معلمان فقط نباید تعریف و تمجید از آنها محدود شود تاكید كرد: باید برنامه برای حل مشكلات معلمان داده شود وحداقل دلگرمی به آنها داده شود تا معلم بداند تنها نیست البته باید معلمان عزیز هم درك موقعیت را بكنند و نگذارند زمینه سو استفاده دیگران از آنها فراهم شود.

خاتمی با اشاره به اینكه توقعات معلمان همیشه معقول بوده است گفت: باید با بحث و گفت و گو درمورد مشكلات معلمان به تفاهم رسید و معتقدم اگر معلمان 50 مطالبه دارند وقتی احساس كنند كه گامی برای یك و چند تای آنها هم برداشته شده آنقدر نجیب و متحمل هستند كه مسائل دیگر را تحمل كنند.

خاتمی با تاكید بر اینكه باید در برنامه ریزی اصلاح طلبان معلمان نقش برجسته‌ای داشته باشند گفت:‌باید نقش معلمان در مجلس متناسب با نقش آنها درجامعه تعریف شود باید از میان این قشر كسانی كه وجه اجتماعی دارند خوش فكر و با توان هستند و قابلیت رای آوردن هم دارند در لیست اصلاح طلبان باشند.

سید محمد خاتمی در پایان با اشاره به نقش برگزاری انتخاباتی آزاد و مستقل برای رفع تهدیدها وحفظ منافع ملی گفت: امیدواریم این نگاه درجامعه ما تقویت شود و كسانی كه دست اندركار امر انتخابات هستند برای حفظ نظام این مسیر را طی كنند و اگر این اتفاق بیافتد مجلس مناسبی هم به وجود خواهد آمد.

در ابتدای این دیدار چند تن از فرهنگیان به بیان دیدگاهها و نظرات خود پیرامون مسائل گوناگون پرداختند.
نوشته شده توسط سیدعباس فاطمی ساعت 06:11 ق.ظ موضوع مطلب :‌ عمومی ,

ویرایش شده در دوشنبه 28 آبان 1386 و ساعت 06:11 ق.ظ

لینك ثابت | نظرات ()


This Template Designed By Theme.MihanBlog.Com And Davood Jafari